måndag, januari 16

tankar.

en grej som verkligen stör mig är när tjejer skriver om att de har ätstörningsbeteenden när de verkligen inte har de. att de inte tänker äta och att de tänker skaffa sig anorexia.
ärligt talat så har jag lust att skjuta er.
vem i helvete VILL ha anorexia ? visst, man blir smalare, men det är det enda som är positivt, sen så kommer det en drös med konsekvenser efter det, som man helst utav allt bara vill slippa.
   man får inte heller anorexia för att man vill ha det, det är inte så. man får inte anorexia för att man vill bli smalare, och man får det definitivt inte av att sluta äta bara sådär. det är så sjukt många som tror det, men anorei är en psykiskt sjukdom, alltså inte bara att man slutar att äta. att sluta att äta ingår ju vissa dieter och bantningsmetoder, så ärligt talat.. vafan tänker ni med ?
blir så jävla sur när folk ska hålla på med sånt där för att få uppmärksamhet, så jävla sjukt.
tro mina ord, ni vill inte ha anorexia, aldrig i livet.
man blir smalare, visst fine. men hur smal vill man egentligen bli ?
ärligt talat, vill ni sluta upp med att se ut såhär ? det är inte snyggt för fem jävla öre. inte ens jag, som en anorektiker tycker att det är snyggt.
det är fult som fan, och jag hade skämts om jag såg ut sådär, skämts mer än vad jag gör över min kropp idag.

smalare kan man bli på så många andra sätt, snyggt smal. och förbli smal.
för visst, man blir smal utav anorexia, men sedan när man börjar med rehabiliteringen (alltså börjar äta igen, läggas in på olika ställen och tvångsmatas osv) tror ni ärligt talat att man stannar där nere och förblir så smal då ?
nej, man går upp i vikt igen.
den processen är sjukt ångestladdad, och det är det svåraste utav allt.
så tjejer (och killar) som läser detta. ät rätt, och träna lagom så blir ni smala, och förblir smala.
tro mig, det är så sjukt mycket bättre, och man blir snyggare smal.

jo, nu till konsekvenserna utav detta beteende..
1. man blir mindre social.
jo, så är det faktiskt. man blir så sjukt osocial så det är inte sant. jag väljer hellre att sitta ensam inne i mitt rum på en fredagskväll än att umgås med mina vänner ute på fritidsgården eller bara umgås ute.
det värsta var under själva svältperioderna. men det finns fortfarande stunder då jag föredrar att vara ensam istället för att vara med folk.
och varför det då ?
jo, man känner sig så sjukt dålig och kass runt omkring de andra. de andra har roligt och utnyttjar tiden och livet medans vi sitter där och svälter sönder oss själva och dödar värdefull tid. då känner man sig bara äcklig och misslyckad. då sitter man hellre ensam och funderar för sig själv istället för att tro att de andra sitter och funderar över hur dålig jag är. (vilket de verkligen inte gör, men anorektiker tror alltid att människor tycker illa om dem och att de inte är omtyckta utav någon)
2. tappar humorn
man tappar humorn något totalt. jag kan aldrig skratta, kan aldrig le.
jag får fejkskratta och fejkle varje gång jag ler och skrattar, ingenting är äkta för jag känner ingen lycka.
alla glada känslor som kan uppstå i en människa är så dämpade att man inte känner något bra alls. allt är bara grått och trist hela tiden, vilket får en att bli deprimerad och mycket isolerad.
3.nedsatt hjärnkapacitet
som man redan har förstått så skadas ju hjärnan psykiskt eftersom att det är där som störningen sitter, men den skadas även fyskiskt. hjärnan är det organ i kroppen som kräver mest näring och energi för att fungera.
hjärnan är det organ som driver runt allt annat i kroppen och hjärnan styr i princip allting.
om vi inte ger den näring så förstår vi ju direkt att ingenting till slut kommer att funka ?
   man kan inte koncentrera sig alls, inte på någonting. på lektioner när man verkligen försökte sitta och ta in det som läraren sade på genomgången så var det omöjligt för hjärnan att få in någon information för att den jobbade så hårt med att hålla igång allting annat och allting är superrörigt där uppe.
4. fysiska symptom
självklart så blir det en drös med fysiska sympton.
mensen försvinner.(för kvinnor) "fyfan vad skönt" säger nog alla tjejer. och ja, det är skönt att slippa mens. men nej, jag har hellre mens än att inte ha det. för mens behöver den kvinnliga kroppen för att vi ska veta att allting fungerar som det ska inne i kroppen. mensen behövs ju också för att vi ska kunna få barn senare i livet.
tappar hår, hela tiden ! jag ställer mig framför spegeln när jag kommer hem från skolan och drar händerna genom håret och vad är det jag ser ? händerna är helt fulla med hårstrån som bara dimper ner från hårbotten.
huden blir också även väldigt torr och spricker gärna, huden kan bli blå aktig och man får lätt påsar under ögonen. naglarna spricker och blir sköra och man får mycket mer hår på kroppen som ska skydda kroppen från kyla. för fryser, det gör man.. ständigt. även om man sitter i en bastu, så fryser man. det låter helt sjukt, och det ÄR helt sjukt.
det finns hur många som helt fler fysiska symptom, men jag orkar inte skriva dem nu, hehe :$

dessutom så dras hela din fritid bort från dig. gymmet och dansen försvann för mig.. och jag brann för båda, men ärligt talat så levde jag för dansen.
du får inte längre umgås med dina vänner.. straffen blir bara värre och värre hela tiden, de plockar bort ditt liv ifrån dig.

så vad kan vi dra för slutsats utav detta ?
jo, för det första så kan man inte skaffa sig anorexia för att man vill ha det. man får inte anorexia för att man vill ha anorexia, det får ni lära er. för jag är trött på allt som har med sånt att göra. man har ingen ätstörning för att man vill ha det, PUNKT SLUT.
om man vill vara smal, så är det bättre att träna och äta sunt. för om man slutar äta så blir man smal, men man går upp det igen senare när man börjar äta. om man äter och konsumerar det med träning sen så blir det en balans i kroppen och man kan fortfarande gå ner i vikt, fast på rätt sätt. och hålla sig på den vikten istället för att öka i vikt.
  man mår inte bra, för fem jävla öre.

så ja.. nu ska jag ta mitt pick och pack och dejta min kudde.
imorgon är det skola, och det blir ju.... kul.

godnatt, kram på er !

/ Lina Engström ♥
 Sök i ditt hjärta efter vägen ut.

1 kommentar:

  1. kom ihåg detta inlägg! anorexin håller på att ta över dig. kom ihåg hur du verkligen inte ville bli såhär smal som hon på bilden. om det känns overkligt nu är det ett tecken på att det är inte du som är i dina tankar längre. det är anorexin.

    vi finns för dig om det behövs <3

    SvaraRadera